HAR DU EN FRÅGA?

Frågor gällande ingrediensen perfluorononyl dimethicone
  • Vad ska jag göra om jag har en CAIA Duo Eye Pencil eller CAIA Pencil Eyeliner som innehåller perfluorononyl dimethicone?
    - CAIA har inte fått direktiv av berörda myndigheter att återkalla någon av produkterna. Däremot hjälper vi självklart gärna till med full återbetalning för produkten, alternativt ersättningsprodukt. Du är välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper de till med antingen en full återbetalning för produkten eller en ersättningsprodukt.
  • Säljer ni fortfarande produkter med perfluorononyl dimethicone?
    - Nej, all produktion sker enligt EU:s kosmetikalagstiftning och inga produkter i vårt nuvarande sortiment innehåller perfluorononyl dimethicone.
  • Vilka av era produkter innehöll perfluorononyl dimethicone?
    - Inga produkter i vårt nuvarande sortiment innehåller perfluorononyl dimethicone. CAIA Duo Eye Pencil och en tidigare formula av CAIA Pencil Eyeliner innehöll perfluorononyl dimethicone.

Leverans & Spårning 
  • Kan jag spåra min beställning?
    - Vi erbjuder endast spårbara fraktalternativ. Du kommer att få ett mail eller sms med leveransinformation så snart paketet har skickats från vårt lager.
  • Hur och när levereras min order?
    - Våra leveransvillkor är upp till 7 arbetsdagar. För att se mer detaljerad information om ditt leveransval hittar du nedan:

    Budbee box
    Levereras oftast inom 2-3 arbetsdagar
    Ditt paket kommer att levereras till ett paketskåp där din order kan hämtas ut. Du kommer att få en notis i Budbees app så snart paketet har levererats till skåp, paketet hämtas då ut med din personliga kod. Då notiserna enbart skickas via deras app är det nödvändigt att mobilnumret har registrerats korrekt på din order vid orderläggning för att det ska vara möjligt för dig att hämta ut din order

    Instabox
    Levereras oftast inom 2-3 arbetsdagar
    Ditt paket kommer att levereras till ett paketskåp där din order kan hämtas ut. Instabox meddelar dig via sms eller Instabox-appen när paketet har hämtats från vårt lager för att du ska kunna följa leveransen. För att säkerställa att du är rätt mottagare av leveransen kommer du att bli ombedd att identifiera dig via Bank-ID.

    Postnord Varubrev
    Levereras oftast inom 4-5 arbetsdagar
    Paketet levereras direkt hem till din postlåda. Om paketet inte får plats i postlådan levereras det bredvid eller utanför dörren. Du kommer att få ett mail med leveransinformation där du kan spåra din order så snart paketet har skickats. Vill du ha paketet levererat till ett ombud ber vi dig välja box-leverans istället.

    Early Bird Hemleverans
    Levereras oftast inom 2-3 arbetsdagar
    Paketet levereras direkt hem till din postlåda mellan 01.00–07.00 på morgonen. Om paketet inte får plats i postlådan levereras det bredvid eller utanför dörren. Du kommer att få ett mail med leveransinformation där du kan spåra din order så snart paketet har skickats. Vill du ha paketet levererat till ett ombud ber vi dig välja box-leverans istället.

    Budbee Hemleverans
    Levereras oftast inom 2-3 arbetsdagar
    Paketet levereras direkt till din dörr 16.00-22.00. Du kommer att få leveransinformation via Budbees app så snart paketet har skickats för att få information om när paketet kommer att levereras. Du kan välja om du vill ta emot paketet personligen, om kuriren ska placera paketet utanför dörren eller komma en annan dag.
  • Jag har angett fel leveransadress på min order.
    Vi kan inte garantera möjligheten att ändra leveransadress på en redan lagd order. Vänligen ta kontakt med vår support här så snart du kan så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. För snabbast hantering ber vi dig ange din korrekta och fullständiga leveransadress i kontaktformuläret så ser vi om det är möjligt att ändra.
  • Hur lång är leveranstiden?
    - Våra leveransvillkor är 7 arbetsdagar. Beroende på vilket fraktsätt du väljer kan ledtiden variera.
  • Vad gör jag om jag får en skadad vara vid leverans?
    - En trasig produkt är aldrig kul, vi beklagar det! Ta kontakt med vår support via kontaktformuläret här så hjälper vi dig vidare. För att vi ska kunna hjälpa dig vidare ber vi dig skicka med bilder där vi tydligt kan se skadan.
  • Jag har mottagit ett skadat paket, vad gör jag?
    - Kontakta gärna vår kundservice tillsammans med en bild som tydligt visar hur paketet har skadats så hjälper vi dig gärna vidare. Kontakta kundservice här.
  • Jag har mottagit min order men jag saknar en produkt.
    - Vänligen ta kontakt med vår kundservice här så att vi kan ta detta vidare med speditören/vårt lager och hjälper dig vidare. 
  • Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
    - Hämtar du inte ut din beställning skickas paketet tillbaka till oss. Du debiteras då 250 kronor för alla omkostnader som ett icke-uthämtat paket medför. Se våra köpvillkor här.
  • Hur länge ligger mitt paket hos ombudet?
    - Instabox och Budbee Box låter paketet ligga i boxen i 3 dagar därefter skickas det i retur till deras terminal. Du uppmanas då välja hur du vill att de skall hantera ditt paket - leverera till box på nytt, eller skickas tillbaka till CAIA.
  • Erbjuder ni fri frakt?
    - Vi erbjuder fri frakt på orders över 250 kr. För att få fri frakt på din order behöver du välja ett utav våra kostnadsfria fraktalternativ i kassan.

Beställning & Betalning 
  • Jag har fått mina varor, men ingen faktura?
    - Fakturan får du via mail när ditt paket har skickats från vårt lager. Har du inte mottagit den kan du även logga in på Qliros app alternativt kontakta vår kundservice här.
  • Jag vill ändra betalsätt.
    - Det är dessvärre inte möjligt att ändra betalsätt i efterhand. Har du några frågor gällande din betalning, är du alltid välkommen att kontakta vår betalningsleverantör Qliro.
  • Jag beställde fel nyans. Kan jag ändra min order?
    - Vi kan inte garantera att det är möjligt att ändra i din order. Vänligen kontakta vår kundservice via kontaktformuläret här så snart som möjligt så kikar vi om det är möjligt.
  • Kan jag lägga till en produkt i min beställning?
    - Det är tyvärr inte möjligt att lägga till produkter i en order. Önskar du fler produkter ber vi dig lägga in en ny, kompletterande order.
  • Har min beställning gått igenom?
    - Kika gärna i din skräpkorg om den har hamnat där. Vid lanseringar och högre tryck på hemsidan kan även orderbekräftelsen dröja något innan den kommer fram. Har du inte mottagit din orderbekräftelse dagen efter ett köp, kontakta oss gärna här så skickar vi den till dig. 
  • Jag vill makulera min order.
    - Vi kan inte garantera att din order kan makuleras. Ta gärna kontakt med vår kundservice här så kikar vi om din order kan makuleras.
  • Jag ångrar min beställning, vad gäller?
    - Är dina produkter helt oöppnade kan du ångra ditt köp inom 30 dagar. Du hittar mer information om hur du går tillväga här.
  • Det saknas en produkt i mitt paket.
    - Det är väldigt tråkigt att höra att din order levererades ofullständig. Kika gärna om du har mottagit något mail från oss med information om uteblivna produkter i din order. Har du inte mottagit något mail ber vi dig vänligen ta kontakt med vår kundservice här så hjälper vi dig vidare.
  • Jag har mottagit fel produkt.
    - Vi beklagar att du har mottagit fel produkt i din order. Vår kundservice hjälper dig självklart vidare. Ta kontakt med oss via kontaktformuläret på hemsidan och bifoga bilder där vi kan se produktnamnet på produkten du har fått felaktigt, så hjälper vi dig vidare.
  • Information om presentkort.
    - Presentkortet skickas digitalt direkt efter genomfört köp. Koden är giltig i 12 månader från köpdatum.

    För att betala med koden skriver du in ditt presentkortsnummer i fältet ”rabattkod/presentkort” i kassan. Vill du nyttja flera koder samtidigt kan du ange samtliga koder med ett kommatecken i mellan.

    Använder du inte hela summan vid första köpet kan du använda resterande belopp på nästa köp.

    Det digitala presentkortet gäller endast på vår hemsida, kan ej användas i NK's butiker.
Retur & Återbetalning 
  • Jag ångrar min beställning, vad gäller?
    - Som kund hos CAIA vill vi att man alltid ska kunna känna sig säker på att man får nya, fräscha och oöppnade produkter. Därav godkänns ej returer av testade eller öppnade produkter. Är dina produkter helt oöppnade kan du ångra ditt köp inom 30 dagar. Du hittar mer information om hur du går tillväga här.
  • Jag vill returnera produkter som köpts i butik.
    - Produkter som köpts i butik kan endast returneras i butik. Ta med dig produkten och originalkvittot till butiken där de hjälper dig vidare.
  • Kan jag returnera produkter från olika orders i samma paket?
    - Det går bra att returnera produkter från olika order i samma paket. För att vi enkelt ska kunna para ihop de returnerade produkterna med rätt order ber vi dig lägga i en lapp i paketet där du noterar vilka order du returnerar samt dina kontaktuppgifter. Du hittar mer information om returer här.
  • Kan jag byta produkt?
    - Det är tyvärr inte möjligt att byta en produkt. Är produkten oöppnad, vänligen gör en retur enligt anvisningarna här och lägg därefter en ny order på önskad produkt.
  • Jag har inte mottagit en retursedel. Vad gör jag?
    - Vi sänder inte ut retursedlar med din order av hänsyn till miljön. Du hittar all information om returer här.
  • Hur lång tid tar returprocessen?
    Vi försöker att återbetala de returnerade produkterna så fort som möjligt, dock max inom 30 dagar. Från det att din retur har registrerats tar:

    - Kortbetalning ca 2-5 bankdagar
    - Trustly kommer senast dagen efter
    - Faktura korrigeras direkt
    - Delbetalningen har uppdaterats när du erhåller din faktura.
    - Är din faktura sedan tidigare betald kommer du att få ett mail från Qliro där de efterfrågar nödvändig information för att kunna återbetala till ditt konto
    - För orders betalda med presentkort kommer du att få en ny kod på motsvarande belopp.
  • Kan jag byta produkter?
    - Det är tyvärr inte möjligt att byta en produkt. Är produkten oöppnad, vänligen gör en retur enligt anvisningarna på hemsidan och lägg sedan en ny order på önskad produkt.
  • Hur gör jag en reklamation?
    - Upplever du att du har mottagit en defekt produkt är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice här så hjälper vi dig gärna vidare. 
  • Behöver jag returnera en skadad vara?
    - Har du mottagit en skadad eller defekt vara behöver du kontakta oss här, gärna med en bild på produkten, så att vi kan hjälpa dig vidare. 
  • Jag har inte mottagit en retursedel. Vad gör jag?
    - Vi sänder inte ut retursedlar med din order av hänsyn till miljön.
  • Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
    - Hämtar du inte ut ditt paket från ditt ombud kommer det automatiskt att skickas tillbaka till oss efter 7 dagar. Vi tar då ut en avgift på 250 SEK för ej uthämtat paket. Se våra köpvillkor här
Reklamation
  • Hur reklamerar jag en trasig produkt?
    - Ta gärna kontakt med vår kundservice via kontaktformuläret här så hjälper vi dig givetvis vidare. För snabbast hantering ber vi dig bifoga bilder och/eller videos där vi tydligt kan se defekten du upplever. Vid reklamationer behöver vi även det unika batchnumret som finns på din produkt, detta är ofta värmestämplat på undersidan förpackningen.

    Notera att vi endast tar emot reklamationer av köp som genomförts på vår hemsida. Har du handlat i vår fysiska butik eller popup hänvisar vi till NK:s retur- och reklamationspolicy.

    *Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt.
  • Jag är missnöjd med produkten, kan jag reklamera den?
    - Vi har ingen nöjd kund-garanti”. Detta innebär att vi ej godkänner returer eller reklamationer av produkter som du använt men som ej lever upp till dina förväntningar.

    För den som vet med sig att den kan vara överkänslig mot nya produkter/ingredienser är det ett hett tips att testa produkten på en liten yta (exempelvis insidan av handleden) och väntar i 24 timmar innan full användning. Detta för att vara säker på att det inte uppstår någon oönskad reaktion.
  • Hur ser jag tidigare beställningar?
    - Via mina sidor finner du samtliga av dina ordrar som är beställda med samma mailadress som är knuten till ditt konto.
  • Hur lämnar jag en recension?
    - En tid efter att du har mottagit din produkt skickar vi ett mail till dig där du kan recensera din produkt. Vi skickar ut ett automatisk mail till din angivna e-post i orderbekräftelsen, där vi efterfrågar om en produktrecension och ev. en recension kring din upplevelse av hemsidan. Om du har kontaktat kundtjänst kan även en recensionförfrågan komma där vi önskar feedback.
  • Jag vill ändra min recension, hur gör jag?
    - Då behöver du maila vår kundtjänst här som gärna hjälper dig vidare.
  • Jag vill ta bort mitt konto, hur gör jag?
    - Maila vår kundtjänst här så tar vi bort din profil. 
  • Hur loggar jag in på mina sidor?
    - Du loggar in genom att klicka på ikonen för 'Mina sidor' uppe i högra hörnet på startsidan.
  • Jag kan ej logga in på min sida. Vad gör jag?
    - Får du upp ett meddelande om att ditt kundnummer eller säkerhetskod ej fungerar, kontakta vår kundtjänst.
Produkter & Produktinformation
  • Är era produkter veganska och cruelty free?
    - CAIA Cosmetics är starka motståndare till djurförsök och våra produkter säljs inte på några marknader som kräver att produkterna testas på djur. Majoriteten av våra produkter är veganska men alla produkter är cruelty free. Vi är även i en process att omformulera produkter så att vi inom kort kan erbjuda ett helt veganskt sortiment.
  • Min favoritprodukt är slutsåld! När kommer jag kunna köpa den?

    - Vi gör allt vi kan för att få in den på lager igen så snabbt vi bara kan. Tills dess rekommenderar vi dig att klicka på ”Bevaka” knappen på hemsidan, så får du ett mail när den är tillbaka i lager.

  • Kan man få tips på produkter som passar tillsammans?
    - Absolut, vi hjälper dig gärna. På många av våra produktsidor skriver vi ut de produkter som matchar tillsammans. Du kan även kolla på vår Instagram och höjdpunkter” för mer inspiration och information om matchande produkter. Hittar du inte det du söker kan du alltid kontakta oss här.
  • Jag behöver hjälp att välja rätt produkter.
    - Vi har otroliga guider som hjälper dig hitta rätt produkter för allt ifrån en perfekt bas med mycket glow till en hudvårdsrutin. Du hittar samtliga guider här. Vill du ha ytterligare rådgivning är du välkommen att kontakta vår kundservice här.
  • Innehåller era produkter gluten?
    - Några av våra produkter innehåller Capryryl Dimethicone Ethoxy Glucoside som har ett ursprung från vete och majs. Det är endast gluten som intas via munnen som kan vara skadligt vid celiaki. D v s smink och hudvårdsprodukter går bra att använda även om det skulle finnas gluten i produkten. Gällande läppstift som hamnar i munnen så är det precis som med mat, man får i sig gluten om det finns gluten i produkten.
  • Hur tar ni fram mica?

    - Den MICA vi använder är naturlig och brytningen sker etiskt. Vår leverantör är medlemmar i RMI (Responsible Mineral Initiative) och rapporterar kontinuerligt till dem. Varje år i juni så sker insamling av hela deras Supply Chain som säkerställer att en stor mängd parametrar håller god nivå. Det jobbas inte bara med frågan om barnarbete, det arbetas även med bl a miljöfrågor. Genom att gå med i RMI så tycker vi att de ställt goda garantier för att deras leverantörer av MICA håller god kvalitet och självklart undviker barnarbete. Du kan även googla Responsible Mineral Initiative för att läsa mer om hur de arbetar.   

  • Hur tar ni fram mica?

    - Den MICA vi använder är naturlig och brytningen sker etiskt. Vår leverantör är medlemmar i RMI (Responsible Mineral Initiative) och rapporterar kontinuerligt till dem. Varje år i juni så sker insamling av hela deras Supply Chain som säkerställer att en stor mängd parametrar håller god nivå. Det jobbas inte bara med frågan om barnarbete, det arbetas även med bl a miljöfrågor. Genom att gå med i RMI så tycker vi att de ställt goda garantier för att deras leverantörer av MICA håller god kvalitet och självklart undviker barnarbete. Du kan även googla Responsible Mineral Initiative för att läsa mer om hur de arbetar. 

  • Jag får inte upp någon färg bronzer/blush/highlighter, är det något fel?
    - Vår bronzer, highlighter och blush har en prismaformula som inte är högpigmenterad. Detta gör att produkten oftast behöver byggas upp till önskat resultat, vilket inte alltid behövs med mer pigmenterade produkter.

    När puderprodukter appliceras är det viktigt att du använder en torr och ren borste. Har du applicerat foundation, har oljig hy eller hudkräm som inte riktigt torkat in än så kan detta överföras till borsten och sedan ner i produkten. Därför rekommenderar vi att torka borsten mellan gångerna den doppas i produkten, samt använda en kompakt borste för mer pigment. Tänk även på att inte förvara din make up i badrummet där det lätt blir fuktigt vilket även kan påverka produkten.
  • Kan jag köpa doftprover till parfymerna?
    - Vi erbjuder tyvärr inga doftprover. På hemsidan kan du läsa en beskrivning av parfymen med dess hjärt-, bas- och toppnoter tillsammans med kundrecensioner för att få en fin uppfattning om parfymen.
  • Hur tvättar man sminkborstar?
    - Tvätta gärna dina borstar en gång i veckan för att hålla en god kvalitet, hållbarhet samt för att få ett bättre resultat på din makeup. Använd Expert Brush Cleaner, jobba med ljummet vatten och en droppe diskmedel och tvätta borsten med cirkulära rörelser. Skölj ur borsten väl och lägg dem för att torka på en ren handduk liggandes, gärna med borsten något lutad nedåt så att vattnet kan torka ur helt. 
  • Jag vet inte vilken nyans jag ska köpa av en eller flera produkter - kan ni hjälpa mig?
    - Gå in på valfri foundation, concealer eller bb-stick och använd verktyget för att hitta nyansen som passar dig bäst. Behöver du hjälp med nyans på andra produkter är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.
  • Hur får jag information när en slutsåld produkt kommer i lager igen?
    - På respektive produkt kan du klicka i “bevaka denna produkt” och skriva in din mailadress. Du får då ett mail så fort produkten är åter i lager. 
  • Jag vill köpa foundation och concealer - hur vet jag vilken underton jag har?
    - Gå in på valfri foundation, concealer eller bb-stick och använd verktyget för att hitta nyansen som passar dig bäst. Detta är endast en guide avsedd för vägledning. CAIA Cosmetics garanterar inte att matchningen är felfri. Är du osäker kan du alltid kontakta oss här.

  • Hur kan jag se en produkts ingredienser?
    - På respektive produktsida finner du en komplett ingredienslista under “Ingredienser”.
  • Innehåller CAIAs produkter parabener eller PFAS-ämnen?
    - Våra produkter innehåller inte parabener eller PFAS-ämnen. Alla våra produkter är med i svenska läkemedelsverket samt europeiska CPNP.
  • Innehåller era produkter talk?
    - Talk i sig är inget farligt men det har funnits problem med att asbests hittats i talk. Detta är något som vår producent garanterar att vi inte har i våra produkter. Det är heller inte tillåtet med asbest i kosmetikaprodukter i EU. Vi använder oss av några av världens största och mest seriösa fabriker och känner oss därför trygga med att produkten inte innehåller några farliga restprodukter.
Sociala Medier & PR
  • Var kan jag köpa era produkter?
    - Våra produkter säljs exklusivt på vår hemsida och i vår pop-up på NK Stockholm och butik på NK Göteborg.
  • Jag vill samarbeta med er.
    - Så kul att du vill samarbeta med oss! Skicka iväg ett mail till collaboration@caiacosmetics.com och bifoga din social media link. Vi kommer att återkoppla till dig om det är utav intresse.
Övriga frågor
  • Hur hanterar ni mina personuppgifter?
    - Du finner all information här
  • Varför använder ni cookies?
    - Du finner all information här. 
  • Har ni några lediga tjänster?
    - Alla våra lediga tjänster ligger ute på vår hemsida. Här hittar du enkelt till de lediga tjänster som finns tillgängliga för tillfället. 

CAIA Cosmetics

Mina sidor

Glömt lösenordet?

Du har inte lagt några varor i varukorgen. Fortsätt handla